Málo sa vie o tom, čo spôsobuje typické príznaky poruchy pozornosti s hyperaktivitou (ADHD) - impulzívnosť, nedostatok pozornosti a ťažkosti s organizáciou. Avšak niektoré dôkazy naznačujú, že úlohu zohráva nedostatok dopamínu. Dopamín je chemická látka v mozgu, ktorá pomáha regulovať správanie, náladu a pohyb.
Na liečbu ADHD lekári zvyčajne predpisujú stimulačné lieky, ako je Ritalin (methylfenidát). Tieto lieky pomáhajú zvyšovať hladinu dopamínu v mozgu. Ale čo keby existoval prírodný spôsob, ako zvýšiť koncentráciu a rozpätie pozornosti?
Ľudia s ADHD môžu premeniť každodenné aktivity na mentálne cvičenia na zvýšenie hladiny dopamínu a pomôcť pri liečbe tohto stavu. Tu sa dočítate, čo by ste mali vedieť o tom, ako môžu mozgové cvičenia pomôcť pri ADHD.
Vo väčšine prípadov odborníci súhlasia, že neexistuje ""liek"" na ADHD. Namiesto toho môžu ľudia s ADHD používať lieky na kontrolu svojich príznakov. Okrem toho naučené techniky môžu zlepšiť pozornosť a organizáciu. Ale vo väčšine prípadov buď stav po detskom veku odznie sám alebo zostane s človekom počas celého dospelého života.
Cvičenie vášho mozgu môže tiež pomôcť. Mentálne a fyzické cvičenia môžu budovať hmotu mozgu a neurónové cesty. Ľudia môžu stimulovať rast neurónov zapojením sa do aktivít, ktoré vyžadujú nové zručnosti a riešenie problémov. Čím viac stimulovaných neurónov, tým viac spojení v oblastiach mozgu s nedostatkom dopamínu.
Napríklad štúdia zverejnená v roku 2018 v časopise Frontiers in Psychology skúmala 36 dobrovoľníkov. Výskumníci hodnotili Techniku Trénovania Pozornosti (ATT) pomocou výsledkov EEG.
ATT je mentálne cvičenie, pri ktorom počúvate a sústredíte sa na rôzne zvuky. Zvuky môžu pochádzať z ďaleka alebo zblízka a môžete ich počuť súčasne. Účelom ATT je pomôcť ľuďom s ADHD kontrolovať ich pozornosť.
Výskumníci zistili, že jedna dávka ATT viedla k výraznému zlepšeniu v oblastiach mozgu, o ktorých je známe, že hrajú úlohu v top-down riadení pozornosti a exekutívnej kontrole.
Ďalším z najlepších spôsobov, ako posilniť mozgové svaly, je cvičenie, kombinujúce mentálne a fyzické aktivity, ktoré zahŕňajú:
Samotné cvičenie zvyšuje hladinu dopamínu, čo by mohlo zlepšiť koncentráciu na niekoľko hodín po skončení. Ale ak spojíte toto cvičenie s hlbokým mentálnym sústredením, môžu byť výsledky ešte pozitívnejšie.
Bojové umenia, ako je Taekwondo, pomáhajú zvýšiť dokončenie domácich úloh, akademický výkon a prípravu na hodiny. Naopak, bojové umenia pomáhajú znížiť nevhodné správanie v triede.
Výskumy podporujú niektoré z týchto teórií. Avšak k decembru 2022 neboli zverejnené žiadne rozhodujúce štúdie, ktoré by preukázali, že cvičenia mozgu "liečia" ADHD, povedal David Rabiner, PhD, výskumný profesor psychológie a neurovedy na Duke University, pre časopis Health.
"Existujú len dva druhy zásahov s rozumným dôkazom: lieky a behaviorálna terapia," povedal Rabiner.
Ale existujú sľubné štúdie o neurofeedbacku, vysvetlil Rabiner. Neurofeedback je kontroverzná liečba, pri ktorej sa bezbolestné elektródy pripájajú na skalp človeka. Tieto elektródy merajú frekvenciu mozgu. Pomocou videa, počítača a zvuku sa človek učí ovládať svoje mozgové vlny tým, že sa naučí vyprodukovať požadovaný výsledok na obrazovke.
Napríklad štúdia z roku 2019 publikovaná v časopise PLoS One skúmala 172 detí s ADHD. Výskumníci nechali deti absolvovať tri sedenia tréningu založeného na rozhraní mozog-počítač (BCI) počas ôsmich týždňov. Počítačový program na tréning pozornosti zlepšil symptómy nedostatku pozornosti u detí po minimálne 24 sedeniach.
Spoločnosti začali túto technológiu predávať verejnosti. Napríklad spoločnosť SmartBrain Technologies predáva domáci videoherný systém, ktorý využíva princípy neurofeedbacku.
Lieky boli dlho hlavnou formou liečby ADHD. Ale niektorí odborníci vnímajú lieky ako dočasné riešenie. Poskytovatelia zdravotnej starostlivosti musia neustále upravovať dávkovanie a niektorí ľudia vyvíjajú nežiaduce vedľajšie účinky.
Niektoré dôkazy naznačujú, že cvičenia mozgu môžu pomôcť kontrolovať symptómy ADHD. Ľudia s ADHD môžu tieto cvičenia vykonávať pomocou videohier alebo iných počítačových rozhraní.
American Academy of Family Physicians. Attention-deficit hyperactivity disorder (ADHD).
Nikolaus S, Mamlins E, Giesel FL, Schmitt D, Müller HW. Monoaminergic hypo- or hyperfunction in adolescent and adult attention-deficit hyperactivity disorder?. Rev Neurosci. 2021;33(4):347-364. doi:10.1515/revneuro-2021-0083
Knowles MM, Wells A. Single Dose of the Attention Training Technique Increases Resting Alpha and Beta-Oscillations in Frontoparietal Brain Networks: A Randomized Controlled Comparison. Front Psychol. 2018;9:1768. doi:10.3389/fpsyg.2018.01768
Su WC, Amonkar N, Cleffi C, Srinivasan S, Bhat A. Neural Effects of Physical Activity and Movement Interventions in Individuals With Developmental Disabilities-A Systematic Review. Front Psychiatry. 2022;13:794652. doi:10.3389/fpsyt.2022.794652
Kadri A, Slimani M, Bragazzi NL, Tod D, Azaiez F. Effect of Taekwondo Practice on Cognitive Function in Adolescents with Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Int J Environ Res Public Health. 2019;16(2):204. doi:10.3390/ijerph16020204
Lim CG, Poh XWW, Fung SSD, et al. A randomized controlled trial of a brain-computer interface based attention training program for ADHD. PLoS One. 2019;14(5):e0216225. doi:10.1371/journal.pone.0216225